مقالات دیگر

راهنمای مطالعه

  • خانه
  • >
  • پمپ
  • >
  • مزایای استفاده از اینورتر برای الکتروپمپ

مزایای استفاده از اینورتر برای الکتروپمپ

منابع و ذخایر آب آشامیدنی و قابل استفاده هرچند تجدید پذیر است اما به علت مصرف بی‌رویه و افزایش جمعیت بسیار کاهش پیدا کرده است. این امر سبب شده تا انسان ها به فکر کنترل و کاهش مصرف آن بیافتند. مسئله کاهش مصرف انرژی و اصلاح الگوی مصرف آب سبب استفاده از اینورتر برای الکتروپمپ گردید. به مرور سیستم‌های کنترل فشار آب به کمک الکتروپمپ‌ در صنایع و جوامع با استقبال خوبی روبرو شد تا آنجا که اینورترهایی با اپلیکیشن مخصوص پمپ نیز برای این منظور ساخته شد.

با استفاده از اینورتر و هوشمندسازی و کنترل مرکزی پمپ ها، می‌توان با مدیریت بهتر در بهره‌برداری از آب چاه ها و کنترل دبی خروجی آن‌ها، تا حدودی از کاهش و اتمام ذخایر آب زیرزمینی جلوگیری کرد. به همین جهت استفاده از اینورتر برای الکتروپمپ‌ها روز به روز افزایش پیدا کرد.

 

اینورتر برای پمپ

 

در ادامه این مقاله به بررسی اینورترهای پیشنهادی برای استفاده در الکتروپمپ‌ها و همچنین مزایا و ویژگی های استفاده از آن ها می‌پردازیم.

 

مقالات زیر به شما کمک می‌کنند تا با کارایی الکتروپمپ نیز بیشتر آشنا شوید.

  1. اینورتر چیست؟
  2. انواع اینورتر
  3. فیوز چیست؟

اینورترهای مناسب برای الکتروپمپ ها

از جمله اینورترهای موارد استفاده  برای الکتروپمپ‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درایو وکن با اپلیکیشن مخصوص پمپ‌های موازی
  • درایو دلتا مدل CP2000 با قابلیت کنترل همزمان 8 موتور
  • درایو پرتو صنعت مدل MX با قابلیت کنترل همزمان 4 موتور
  • درایو اینوت مدل CHF160A و مدل GD200A با قابلیت کنترل همزمان 4 موتور

استفاده از اینورتر برای الکتروپمپ

مزایای استفاده از اینورتر برای الکتروپمپ

از جمله مزایای استفاده از اینورتر برای کنترل دور الکتروپمپ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساده‌تر شدن سیستم راه‌اندازی پمپ

در تابلوهای ستاره-مثلث برای کنترل یک پمپ باید چندین کنتاکتور استفاده شود و همینطور کلید فیوز و حفاظت‌های مختلف موتور باید نصب گردد. در حالیکه با استفاده از اینورتر برای الکتروپمپ نیاز، به نصب هیچ کنتاکتوری نیست و تمام حفاظت‌های موتور توسط درایو و به صورت خیلی پیشرفته انجام می‌شود. در کل، تابلو کنترل پمپ بسیار ساده تر با سیم‌بندی کمتر و ابعاد کوچکتری خواهد شد.

  • تنظیم فشار خروجی و تثبیت فشار متناسب با مصرف

فشار ثابت در خروجی پمپ نسبت به میزان مصرف، توسط کنترل سرعت پمپ ایجاد می‌گردد. در خیلی از موارد مصرف آب خروجی پمپ متغیر می‌باشد و در طول شبانه روز تغییر می‌کند. در این موارد اگر سرعت پمپ ثابت بماند و مصرف آب کاهش یابد باعث افزایش فشار خروجی پمپ خواهد شد. کنترل‌کننده دور موتور این مشکل را رفع می‌نماید.

به این صورت که در خروجی پمپ، یک سنسور فشار نصب می‌شود و سیگنال آن به اینورتر داده می‌شود. اینورتر متناسب بامیزان مصرف آب و بر اساس تنظیم فشار خود، میزان دور پمپ را تغییر می‌دهد و فشار خروجی را همیشه یک مقدار ثابت نگه می‌دارد و از پر شدن بیش از حد لوله و ترکیدگی آن جلوگیری می‌کند.

  • تنظیم فشارهای متفاوت برای ساعت‌های مختلف شبانه‌روز

در درایوهای مخصوص کنترل پمپ‌های موازی می‌توان برای ساعت‌های مختلف شبانه‌روز که مصرف آب متغیر می‌باشد، فشارهای مختلفی تنظیم نمود. در اینورتر های مخصوص کنترل پمپ‌های موازی، می‌توان متناسب با میزان مصرف آب در ساعت های مختلف شبانه روز، فشارهای مختلفی را تنظیم کرد. این فشارها به صورت اتوماتیک و با رسیدن به ساعت‌های مورد نظر انتخاب می‌شوند. همچنین با داشتن ساعت داخلی، قابلیت کنترل زمان مصرف آب را دارد. ساعت‌های نیمه‌شب که مصرف آب کم است، می‌توان فشار پایین‌تری تنظیم نمود و مصرف آب را تا حد زیادی کم کرد.

در درایوهای سری MX پرتوصنعت، قابلیت تنظیم 8 فشار مختلف برای ساعت های متفاوت را دارا است.

تنظیم فشارهای متفاوت برای ساعت‌های مختلف شبانه‌روز 

  • کنترل هوشمند پمپ‌ها با نصب تجهیزات اضافی

با استفاده از اینورتر برای الکتروپمپ‌ها، امکان هوشمندسازی و کنترل از راه دور پمپ‌ها میسر می‌شود. درایوها امکان کنترل ریموت به صورت شبکه‌های ارتباطی، مدباس، کن باس، فیلدباس و اترنت را دارند و می‌توان پمپ‌ها را از یک مرکز و از راه دور کنترل نمود. همچنین بر روی چاه‌های خارج از شهر نیز امکان نصب سیستم‌های هوشمند فراهم می‌باشد.

بعضی از اینورترهایی که برای الکتروپمپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل:

  1. درایو هیوندای مدل N700
  2. درایو مس پاور مدل G3000
  3. درایو پرتو صنعت مدل VX-7
  4. درایو پرتو صنعت مدل VX_40
  • کنترل هوشمند پمپ‌ها با نصب تجهیزات اضافی

با استفاده از اینورتر برای الکتروپمپ‌ها، امکان هوشمندسازی و کنترل از راه دور پمپ‌ها میسر می‌شود. درایوها امکان کنترل ریموت به صورت شبکه‌های ارتباطی، مدباس، کن باس، فیلدباس و اترنت را دارند و می‌توان پمپ‌ها را از یک مرکز و از راه دور کنترل نمود. همچنین بر روی چاه‌های خارج از شهر نیز امکان نصب سیستم‌های هوشمند فراهم می‌باشد.

 

با استفاده از اینورتر برای الکتروپمپ می‌توان فرمان‌های استارت، استپ و نیز تغییر دور پمپ را صادر نمود. این سیستم‌های هوشمند معمولا به صورت ارسال SMS از طریق موبایل و دریافت و اجرای آن توسط درایو عمل می‌نمایند.‌ همچنین در صورت خرابی یکی از پمپ‌ها یا خرابی سایر قسمت‌های سیستم آبرسانی، با ارسال آلارم  امکان رسیدگی سریع فراهم می‌شود.

 

در نتیجه استفاده از اینورتر مزایای زیادی برای شخص و محیط زیست دارد که هر کسی را به خرید و استفاده از آن ترغیب می‌کند. برای مشاوره و خرید اینورتر می توانید با متخصصین مجموعه الکتریکالا تماس بگیرید و از خدمات ما استفاده نمایید.

مقالات مرتبط

آخرین مطالب