مقالات دیگر

راهنمای مطالعه

تعمیر اینورتر اینوت

جهت تعمیر اینورتر اینوت به بررسی فالت‌های مهم این درایو می‌پردازیم و همچنین نمونه‌های اینورترهای تعمیر شده در الکتریکالا را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

شرکت اینوت (INVT):

شرکت اینوت (INVT) از جمله شرکت‌های چینی است که فعالیت آن در زمینه ساخت قطعات صنعتی الکترونیکی شامل اینورتر با کاربری‌های مختلف می‌باشد و با توجه به تلاشی که در استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا در ساخت قطعات خود داشته توانسته است محصولات خود را وارد بازارهای جهانی کند و در اکثر کشورهای جهان نمایندگی فروش داشته باشد.

از زمان تاسیس در سال 2002 که حدود بیست سال می‌گذرد، این شرکت تمام تمرکز خود را روی اتوماسیون صنعت و بهره‌گیری از قدرت انرژی به بهترین شکل قرار داده است. این شرکت خود را متعهد به ارائه و تولید بهترین و با کیفیت‌ترین محصولات کره است. این شرکت یک شرکت ملی با تکنولوژی و فناوری بالاست. این کمپانی اولین برند تولید کننده درایو در چین می‌باشد. این شرکت بر مبنای کار تیمی و تحقیق و توسعه روز به روز در این حوزه به موفقیت‌های بیشتر می‌رسد. این شرکت برنامه‌ای مدون در زمینه بازاریابی و جذب مشتریان دارد.

کمپانی اینوت علاوه بر ارائه قطعات الکترونیک صنعتی در سطح محصولات ساخت اروپا و سایر کشورها، همواره سعی نموده تا با ارائه خدمات پس از فروش قدرتمند و پشتیبانی از محصولات خود در کشورهای متقاضی محصولات، نظر مشتریان خود را جلب نماید.

مدل‌های مختلف اینورتر اینوت در ایران:

در ایران اینورترهای اینوت با مدل‌های GD10 ،GD200A ،GD20 ،CHF100 ،CHV100 ،GD100 و حتی مدل‌های قدیمی‌تر که ممکن است به ندرت در بازار مصرف در حال حاضر موجود باشد شناخته شده است در هنگام خرابی این اینورتر ها ابتدا علل خرابی را مورد بررسی قرار دهید.

برای مثال اگر زمان DEC عدد خیلی پایینی تعریف شود، دستگاه فرصت کافی برای تخلیه جریان را ندارد و شاهد به وجود آمدن جریان اضافی در دستگاه خواهیم بود. همچنین زمانی‌ که دمای دستگاه بالاتر از حالت استاندارد برود دستگاه خطای OH1 را نمایش می‌دهد. یا هنگامی‌ که دمای IGBT بالا رود، روی کی پد خطای OH2 را نمایش می‌دهد.

در صورت خرابی اینورتر اینوت اگر دستگاه فالتی را نشان می‌داد خطای اینورتر را یادداشت کرده تا خطا را به تعمیرکار اینورتر  اعلام کنید و با توجه به جدول زیر سیستم برقی خود از ورودی تا موتور درایو را بررسی نمایید.

در زیر برخی از خطاهای مربوط به درایوهای اینوت آورده شده است:

خطای فاز خروجی    OUT1-2-3

اضافه جریان              OC1-2-3

اضافه ولتاژ                OV1-2-3

افت ولتاژ لینک دی سی      UV

قطعی فاز ورودی              SPI

قطعی فاز خروجی            SPO

تعمیر اینورتر اینوت

واحد تعمیرات تخصصی گروه فنی مهندسی الکتریکالا:

اینورتر اینوت تعمیر شده در کارگاه تعمیرات الکتریکالا:

تعمیر اینورتر اینوت CHF100
توان 75KW
عیوب اعلامی: دستگاه اینورتر وقتی به برق وصل شد روشن نشد.
گزارش نحوه تعمیر:
پس از بررسی دستگاه توسط متخصصان مشخص شد که دستگاه  به علت نوسانات ورودی به برد تغذیه آسیب زده و نیاز به تعمیر برد تغذیه و همچنین تعمیر برد درایور داشته است و همچنین تعویض IGBT داشت. پس از تعمیر، از دستگاه تست راه اندازی موتور گرفته شد.

اینورتر اینوت CHF100

تعمیر اینورتر اینوت مدل CHV100
توان 15KW
عیوب اعلامی: خطایی که دستگاه نشان می‌داد over temp بود.
گزارش نحوه تعمیر:
پس از بررسی اولیه توسط کارشناسان مشخص شد که مشکل دستگاه از فن‌های آن است، که با تعویض فن و تعمیر تغذیه فن و نیز سرویس کامل دستگاه مشکل دستگاه برطرف و دستگاه تعمیر شد.

اینورتر اینوت مدل GD100
توان 5.5KW
عیوب اعلامی: مشتری اعلام کرده بود دستگاه وقتی به برق وصل می‌شود صفحه  روشن می‌شود ولی خروجی نامتقارن است.

اینورتر اینوت مدل GD100

گزارش نحوه تعمیر اینورتر اینوت:

  • پس از تشخیص کارشناسان مشخص شد که اینورتر درقسمت درایور آن دچار مشکل شده است.
  • نیاز به تعویض قطعه اپتو کوپلر و قطعات SMD مدار مربوطه دارد.
  • با تعویض این قطعات، مشکل اینورتر برطرف شد.
  • باید این قضیه را در نظر گرفت که برای تعویض این قطعات، IGBT از مدار خارج و قطعات تعویض شد.
  • شکل موج خروجی درایور با اسیلوسکوپ اندازه گیری گردد.
  • پس از متقارن شدن هر سه فاز که شامل شش سوئیچ می‌باشد.
  • IGBT مجددا در مدار لحیم می‌گردد.
مقالات مرتبط

آخرین مطالب