مقالات دیگر

راهنمای مطالعه

تعمیر اینورتر تله مکانیک

جهت تعمیر اینورتر تله مکانیک به بررسی فالت‌های مهم این درایو می‌پردازیم و همچنین نمونه‌های اینورترهای تعمیر شده در الکتریکالا را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

شرکت تله مکانیک:

تله مکانیک (اشنایدر) برند محبوب و معروف دنیای الکترونیک سال‌هاست در ایجاد تحول و سیراب کردن صنعت برق نقش مهمی دارد. اشنایدر الکتریک را در ایران همه به اسم تله مکانیک می‌شناسند و سال‌هاست به همین اسم در ذهن مردم نقش بسته است.
شرکت اشنایدر به عنوان یک شرکت فعال بین المللی در زمینه مدیریت انرژی و راهکارهای اتوماسیون است که در راستای تولید تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری فعالیت می‌کند.

صرفه جویی در انرژی همیشه شعاری بوده که اشنایدر دنبال کرده و همین شعار باعث ارائه طرح توسعه ارتباط در مناطق مختلف شده است. اشنایدر الکتریک از 500 شرکت کوچک‌تر تشکیل شده و سهام آن‌ها در بازار بورس Euro Next عرضه می‌شود. این کمپانی به عنوان مادر اصلی شرکت‌های مختلف و معروفی همچون Pelco،APC ، Square D و … فعالیت می‌کند.
شرکت اشنایدر (تله مکانیک) قدرت لازم را بدست آورده بود و در سال 1891 به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان صنعت الکترونیک شناخته و معروف شد. اما اشنایدر همیشه دنبال پیشرفت و ارتقا کسب و کار خود بود، به همین دلیل در قرن بیستم و در سال 1919 با کشورهای آلمان و اروپای شرقی وارد اتحادیه مالی و صنعتی اروپا شدند.

مدل‌های مختلف اینورترهای اشنایدر:

اینورترهای اشنایدر در ایران با مدل های  که شامل تمامی مدل‌ها از قبیل ATV11 ،ATV31 ،ATV21 ،ATV61 ،ATV71 ،ATV212  ،ATV980 ،ATV28 ،ATV18 ،ATV630 ،ATV650 ،ATV930 ،ATV950 ،ATV340 ،ATV320،ATV930 و… شناخته شده است. در هنگام خرابی این اینورتر ها ابتدا علل خرابی را مورد بررسی قرار دهید.

 

تعمیر اینورتر تله مکانیک

در این درایو اگر اضافه جریان در سیستم رخ دهد روی صفحه کی پد کد OCF نمایش داده می‌شود، همچنین هرگونه اضافه ولتاژ در این دستگاه کد OSF روی صفحه کی پد نمایش داده می‌شود. هرگونه قطعی و خرابی در فاز ورودی با علامت PHF نمایش داده می‌شود. قطعی فاز خروجی با ارور OPF نشان داده می‌شود.

در زیر به برخی از ارورها و فالت‌های مهم مربوط به این درایو به طور کلی اشاره می‌کنیم:

خطای داخلی  InF
اضافه جریان OCF
اتصال کوتاه موتور SCF
اضافه بار موتور OLF
قطعی فاز خروجی OPF
اضافه ولتاژ OSF
قطعی فاز ورودی PHF
افت ولتاژ USF

تعمیر اینورتر تله مکانیک در کارگاه تعمیرات الکتریکالا:

اینورتر SCHNIDER مدل ATV61
• توان 22KW
عیوب اعلامی: دستگاه پس از بازدید اولیه و تست در کارگاه حاکی از آن بود که احتمالا IGBT سوخته است که این قضیه ممکن است به قسمت درایور یا بخش‌های دیگر مانند برد پاور آسیب زده باشد.
گزارش و نحوه تعمیر درایو:
پس از بازدید اولیه کارشناس تعمیر به بررسی دقیق‌تر اینورتر پرداخته شد و در حین تعمیر معلوم شد دلیل اصلی آسیب همان IGBT بوده و همچنین برد درایور و برد پاور نیز آسیب دیده بود و این قسمت‌ها نیاز به تعمیر داشت.
همکاران ما بعد از اعلام هزینه به مشتری اقدام به جستجو IGBT مورد نیاز کرده و همچنین قسمت‌های آسیب دیده دیگر که در بالا ذکر شد (برد پاور، درایور، چک کردن کردن لاین کشی‌ها) را تعمیر کرده اند. در پایان تست نهایی راه اندازی دستگاه با موتور انجام می‌شود.

اینورتر SCHNIDER مدل ATV61

تعمیر اینورتر تله مکانیک در کارگاه تعمیرات الکتریکالا:

• اینورتر SCHNIDER مدل ATV61
• توان 800kw ولتاژ 690V

عیوب اعلامی:

  • دستگاه پس از بازدید اولیه و تست در ابتدا نشان داد که تغذیه دستگاه دچار مشکل شده است
  • تغذیه بالا نمی‌آید که این عیب ممکن به بردهای قسمت تغذیه آسیب زده باشد.
  • بعد از بازدید اولیه مشخص شد قسمت تغذیه سوئیچینگ آسیب دیده است.
  •  همچنین احتیاج به تعویض IGBT، تعویض CT (1000/5) A دارد.

گزارش و نحوه تعمیر اینورتر تله مکانیک:

  • پس از بررسی‌ مشخص گردید درایو توسط افراد کم تجربه دستکاری شده است.
  • این قضیه کار واحد تعمیرات ما را دو چندان کرد.
  • پس از تعمیر تغذیه سوئیچینگ و بالا آمدن همه‌ی ولتاژ مورد نیاز قسمت برد درایور تعمیر گردید،
  • به تبع آن یک لاین از IGBTها تعویض گردید و از اینورتر خروجی گرفته شد.
  • باز مشخص گردید هیچ جریانی در کی‌پد دیده نمی‌شود.
  • پس از بالا رفتن جریان، درایو فالت نبودن موتور می‌داد که پس از بررسی‌های دقیق‌تر مشخص شد CT (1000/5) A آن معیوب است.
  • پس از تعویض هر سه قطعه CT تعمیر درایو تکمیل گردید و به مشتری تحویل داده شد.
مقالات مرتبط

آخرین مطالب