مقالات دیگر

راهنمای مطالعه

سون سگمنت چیست؟

برای تبدیل زبان ماشین به زبان محاوره در دستگاه‌های الکتریکی مانند کامپیوتر، ساعت مچی دیجیتال و… از صفحه نمایشگر استفاده می‌کنند که برای نمایش تمام اعداد در این وسایل یک نمایشگر هفت قسمتی تحت عنوان سون سگمنت DISPLAY SEVEN SEGMENT یا SSD مورد استفاده قرار می‌گیرد.این قطعه قابلیت نمایش اطلاعات اعداد ده دهی را دارد. همینطور برای نمایش حروف انگلیسی نیز استفاده می‌شود.

 

خلاصه ای از موضوعی که می خواهیم مقاله ها به آن ربط دهیم.

  1. لینک اول
  2. دوم
  3. سوم
  4. چهارم
  5. پنجم
  6. ششم

جمع بندی

تعریف سون سگمنت (Seven Segment)

سون سگمنت در واقع یک IC است و شامل هفت دیود نوردهنده (LED) می‌باشد. این هفت دیود به طور منطقی کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند که با روشن شدن، عدد 8 نمایش داده می‌شود.

پیشنهاد خواندنی: دیود چیست؟

دیود نورافشان (LED)

این دیود‌ها در هنگام عبور جریان از آن‌ها امواجی به پهنای باند باریک با نور مرئی با طول موج‌های رنگی منتشر می‌کنند. همچنین نور مادون قرمز نیز تولید می‌کنند، برای مثال نور ساطع شده از دستگاه‌های ریموت مانند کنترل تلویزیون را می‌توان اشاره کرد.

مشخصات الکتریکی این نوع دیودها بسیار شبیه به دیود پیوند PN است.

 

 

نکته مهم در خصوص دیودهای روشنایی این است که در دو نوع ساخته می‌شوند و تنها تفاوت آن در نوع اتصال پایه‌های آن است. برای کاهش سیم‌ها یا تمام پایه‌هاي آند، ديود‌ها را به هم وصل مي‌كنند كه به آن آند مشترك گفته مي‌شود.

برعکس تمام پایه‌های کاتد دیود‌ها را به هم وصل می‌کنند که به آن کاتد مشترک گفته می‌شود. پایه مشترک سون سگمنت کاتد مشترک، به سر منفی منبع تغذیه مدار و پایه‌های مشترک سون سگمنت آند مشترک نیز به سر مثبت منبع تغذیه مدار وصل شده‌اند.

 

خلاصه ای از موضوعی که می خواهیم مقاله ها به آن ربط دهیم.

  1. لینک اول
  2. دوم
  3. سوم و...

 

جمع بندی

ساختار داخلی

باتوجه به تصویر زیر متوجه خواهید شد که برای نمایش اعداد 0 تا 9 باید مجموعه مشخصی متناظر با LEDهای سون سگمنت را با یکدیگر بایاس مستقیم و در نتیجه روشن کنیم. بدان معناست که:

 

  • کدام دیود‌ها باید روشن شوند.
  • کدام دیود‌ها خاموش شوند.

 

گاها در طراحی سون سگمنت‌ها یک LED هشتم هم هست که نشان دهنده نقطه دسیمال (DP) یا همان عشار است. که در هنگام روشن شدن دو سون سگمنت در کنار یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سون سگمنت چیست؟

مقالات مرتبط

آخرین مطالب