مقالات دیگر

راهنمای مطالعه

تعمیر اینورتر زیمنس

جهت تعمیر اینورتر زیمنس به بررسی فالت‌های مهم این درایو می‌پردازیم و همچنین نمونه‌های اینورترهای تعمیر شده در الکتریکالا را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

شرکت زیمنس:

شرکت زیمنس یکی از معتبرترین شرکت‌های صنعتی در آلمان است که هم اکنون در زمینه‌های انرژی، صنعت، سلامت، زیرساخت و صنایع شهری فعالیت دارد و می‌توان گفت آیینه تمام نمای تاریخ فنی و مهندسی آلمان است. شرکت زیمنس با بیش از ۱۷۰ سال سابقه‌ درخشان در عرصه‌ مهندسی و نوآوری، شهرت و اعتباری جهانی برای خود کسب نموده است.

پایگاه اصلی و مرکز مدیریتی کمپانی زیمنس در شهرهای مونیخ و برلین آلمان مستقر است و بنا به شعب گسترده‌ای که دارد، بزرگ‌ترین و معروف‌ترین کمپانی صنعتی و ساخت و تولید اروپا محسوب می‌شود. به جرات می‌توان گفت محصولات زیمنس در زمینه‌ سلامت و ساخت و تولید لوازم و تجهیزات پزشکی یکه تاز عرصه‌ی تولید این تجهیزات در بازار بوده و بیش از ۱۲درصد از درآمد Siemens آلمان از این بخش فراهم می‌شود. واحد پرسود و پرفروش اولیه‌ این شرکت مربوط به بخش اتوماسیون صنعتی زیمنس می‌باشد.

استارت اولیه‌ این شرکت در سال ۱۸۴۷ با طراحی و ساخت یک پوینتر تلگراف توسط ورنر فون زیمنس ۳۰ ساله زده شد. سپس وی و دوستش جورج هالسکه با مشارکت و همکاری همدیگر، کمپانی تولید تلگراف را با عنوان Siemens & Halske جهت طراحی و ساخت تلگراف‌های جدید و نوین تاسیس نمودند و با ۱۰ نفر نیرو کار خود را آغاز کردند. در سال ۱۸۴۸، زیمنس آلمان پیمانی را جهت توسعه نخستین خط تلگراف فاصله دور در اروپا بست که قرار بود به روش زیرزمینی از برلین تا فرانکفورت پیاده‌سازی شود.

مدل‌های اینورتر زیمنس در ایران:

در ایران اینورترهای زیمنس مدل‌های ,v20, micro master 440, micro master 410 و… شناخته شده است در هنگام خرابی این اینورتر ها ابتدا علل خرابی را مورد بررسی قرار دهید.

اینورتر زیمنس نیز همانند دستگاه‌های دیگر، یک سری ارور و فالت را در هنگام بروزمشکل در کی‌پد نمایش می‌دهد. برای مثال در زمانی‌ که دمای دستگاه بیشتر از حد نرمال و استاندارد شود، خطای A0504 نمایش می‌دهد. یا در زمانی‌که افت ولتاژ به هر دلیل در دستگاه رخ دهد، خطای F002 نمایش می‌دهد. هم‌چنین اگر جریان ورودی به دستگاه بیشتر از محدوده جریان قابل قبول باشد، خطای A0501 رخ می‌دهد.

پروژه‌های اتوماسیون صنعتی

در هنگام مواجه شدن با خرابی این درایو، لیستی از خطاها و آلارم‌های احتمالی در جدول زیر آمده است.

در صورت متوقف شدن موتور و یا خاموش شدن نمایشگر اینورتر، حتما برق ورودی دستگاه را قطع کنید.

  • بعد موتور را با آهستگی از درایو جدا کنید.
  • با متخصص تعمیرات تماس حاصل نمایید.
  • برای مثال اضافه ولتاژ اینورتر در هنگام افزایش سرعت با خطای Err02 و هنگام کاهش سرعت Err03 و هنگام سرعت ثابت Err04 نمایش داده می‌شود.
  • اگر برای دستگاه اضافه جریان رخ دهد: در هنگام افزایش سرعت با خطای Err05 نمایش داده می‌شود.
  • هنگام کاهش سرعت، Err06 و هنگام سرعت ثابت، Err07 نمایش داده می‌شود.
  • هرگونه مشکل و قطعی در فاز خروجی با ارور Err13 نمایش داده می‌شود.

در زیر به برخی از ارورها و فالت‌های این درایو به طور کلی اشاره می‌نماییم:

 

اینورتر زیمنس تعمیر شده در کارگاه تعمیرات الکتریکالا:

تعمیر تخصصی اینورتر های 1MW و 500KW و 250KW در ولتاژ های 380V و 660V مدل G150 زیمنس توسط تیم تعمیرات مهندسی الکتریکالا در سال‌های گذشته سندی بر قابلیت و توانایی فنی ماست.

تعمیر اینورتر زیمنس در کارگاه تعمیرات الکتریکالا:
اینورتر Siemens مدل G150
• توان 500KW
عیوب اعلامی: با وصل برق دستگاه روشن نمی‌شد. پس از بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که برد تغذیه درایو سالم است و ایراد از سمت ورودی است و تریستور آن سوخته است.
گزارش و نحوه تعمیر درایو:

  • پس از بررسی‌های صورت گرفته، مشخص شد که علت سوختن تریستور، معیوب بودن برد تریگر آن است.
  • یکی از بردهای تریگر تعمیر شد و برد دیگری که سوخته بود و امکان تعمیر نداشت، تعویض شد.

• تعمیر اینورتر زیمنس  Siemens مدل G150
• توان 1MW
• عیوب اعلامی: پس از ران کردن دستگاه با افزایش فرکانس، خروجی نداشت.

گزارش و نحوه تعمیر درایو:

  • پس از بررسی‌ اولیه صورت گرفته توسط کارشناسان تعمیرگاه، مشخص شد که خروجی IGBT سوخته است.
  • پس از تعمیر درایورها و اطمینان از صحیح بودن پالس‌ها با اسیلوسکوپ، IGBT تعویض شد.
  • در نهایت پس از اطمینان از متقارن بودن ولتاژ خروجی اینورتر، اینورتر با موتور راه‌اندازی شد.
مقالات مرتبط

آخرین مطالب