مقالات دیگر

راهنمای مطالعه

آبنما

یکی از اجزای معماری ایرانی آبنما است که در شهرها، نمادی از رودها و نهرهای روان است. همچنین آبنما با ایجاد چشم‌اندازی زیبا و ایجاد حس آرامش و خنک کردن فضا، مورد توجه بسیاری قرار گرفته‌اند همین امر سبب توسعه این تجهیز و تبدیل شدن آن به یک صنعت گردید تا آنجایی که انواع مختلف آبنما نظیر آبنمای موزیکال در ابعاد متفاوت و به سبک و شیوه‌های متفاوتی ساخته می‌شود. در ادامه این مقاله به بررسی انواع این آبنماها می‌پردازیم.

 

آبنما 

 

برای آن که با کارایی آبنما بیشتر آشنا شوید می‌توانید مقالات زیر را مطالعه کنید.

  1. اینورتر چیست؟
  2. انواع اینورتر

انواع آبنماها

  • فواره
  • آبنمای ایستا
  • آبنمای کف خشک
  • آبنمای هارمونیک یا موزیکال

 

فواره

فواره علاوه بر زیبایی با افزایش رطوبت هوا سبب متعادل شدن هوا می‌شود و فضای دلپذیری را فراهم می‌سازد. فواره‌ها الزاماً مصرف‌کننده آب نیستند و می‌توانند به وسیله یک پمپ شناور، آب استخر یا حوضچه را به گردش درآورند.

فواره‌ها به سه گروه پرتابی، ریزشی و جهنده تقسیم می‌شوند. در مناطقی که در معرض وزش باد قرار دارند، استفاده از فواره‌های کوتاه و نیرومند مناسب‌تر است. ارتفاع فواره‌ها نباید بیش از فاصله منبع فواره تا لبه استخر باشد. بر پایه یک قانون تجربی، قطر استخر یا حوضچه آب، باید دست کم دو برابر ارتفاع آب فواره باشد. اگر سر فواره‌ها پایین‌تر از سطح آب تعبیه شود، زیبایی بیشتری دارد مگر اینکه از اشکال و مجسمه‌های خاصی برای ایجاد فواره استفاده شود.

 

فواره 

 

آبنمای ایستا

آبنمای ایستا یکی از ساده ترین آبنماها می‌باشد که با استفاده از پمپ راه‌اندازی شده و فقط دارای یک حرکت می‌باشند. پایه این آبنماها فواره‌ها هستند که می‌توانند بر اساس محیط، طراحی و اجرا شوند.

 

آبنمای کف خشک

مفهوم آبنمای کف خشک ممکن است عجیب به نظر برسد اما این آبنماها حوضچه‌ای قابل مشاهده برای جمع‌آوری آب ندارند. مخزن آب در زیر سطح قرار دارد و نازل‌های آب از این مخزن زیرزمینی بیرون آمده و مستقیماً تا سطح کف بالا می‌روند. وقتی آبنماها خاموش هستند، کف سطح خشک است. از این روبه آن‌ها آبنمای کف خشک می‌گویند. آبنماهای کف خشک به علت کوچک بودن و اشغال کردن فضای کم، بیشتر در فضاهای عمومی شهری دیده می‌شوند.

 

آبنمای هارمونیک یا موزیکال

آبنماهای هارمونیک که نمونه‌ای از آبنماهای کف خشک هستند، آبنماهایی هستند که رقص آب را در کنار رقص نور همراه با موسیقی همگام با حرکت آب دارند. این مدل را در بسیاری از مراکز تفریحی، پارک‌ها، هتل‌ها و… می‌بینیم. در این آبنماها می‌توان مشخص کرد که ارتفاع آب در چه اندازه باشد و آب با کدام رنگ از آبنما خارج شود.

 

اینورتر در آبنما

اینورترهای مورد استفاده در بعضی از آبنماها شامل:

  1. درایو دلتا مدل CP2000
  2. درایو آگر مدل NP100 
  3. درایو فوجی مدل Frenic_HVAC

نحوه عملکرد آبنمای هارمونیک

یکی دیگر از مصارف اینورترهای فرکانسی که در دهه‌های اخیر کاربرد زیادی پیدا کرده است، سیستم‌های آبنمای موزیکال می‌باشد. در این پروژه‌ها معمولاً اینورتر چند راه آب را کنترل می‌کند. یک مسیر آب از طریق شیرهای برقی و مسیر دیگر از طریق کنترل دور موتور پمپ‌ها و نازل‌های گردان می‌باشد. یک برد مبدل دیجیتال به آنالوگ وجود دارد که صدا را از دیجیتال به آنالوگ تبدیل می‌کند. با توجه به نوع موسیقی، با ایجاد تغییر در مسیرهای آب، ولتاژهای مختلف ساخته می‌شود.

این ورودی نیز به نوبه خود باعث می‌گردد تا اینورترها فرکانس‌های متغیر تولید کنند و بتوانند پمپ‌های آب مجموعه را با دورهای مختلف و هماهنگ با صدا خاموش و روشن و کم و زیاد کنند. همزمان سیستم نور نیز چشم انداز بدیعی برای تماشاگران بوجود می‌آورد.

 

در چند سال گذشته با توجه به استقبال از این‌گونه تفریحات و افزایش ورودی و خروجی بردهای مبدل، زیبایی‌های شگرفی خلق شده‌اند. بدون وجود اینورترها این کار امکان‌پذیر نبود. یکی از اولین سیستم‌های موزیکال در ایران، آبنمای موزیکال در هتل طوس مشهد است که در سال 1384 راه اندازی شد. با به کارگیری 21 عدد اینورتر و 48 عدد شیر برقی و سیستم موزیکال که ساخت تابلوهای آن توسط این مجموعه صورت گرفت، انجام شده است.

طی سالیان گذشته ده ها نمونه در جای جای ایران با همکاری این مجموعه ارائه شده است. امیدواریم بتوانیم هرروزه با توجه به پیشرفت‌های تکنیکی اینگونه سیستم ها را ارائه دهیم. لازم به ذکر است که این‌گونه پروژه‌ها سرمایه‌گذاری بالایی نیاز دارند که با جلب توجه مخاطبان زیاد، سرمایه اولیه برگشت خواهد داشت. در اینجا می‌توان از شهرداری‌ها و شرکت‌های تبلیغاتی انتظار سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها را داشت.

برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر و خرید اینورتر می‌توانید با مشاورین مجرب الکتریکالا در تماس باشید و از خدمات حرفه ای تیم ما استفاده نمایید.

مقالات مرتبط

آخرین مطالب