مقالات دیگر

راهنمای مطالعه

آموزش تنظیم درایو GD10

راهنمای تنظیم درایو GD10

0/2kw-2/2kw 1ph/3ph 230vac

راهنمای تنظیم درایو اینوت مدل GD10 تکفاز/ سه فاز:

سیم‌بندی ترمینال‌های قدرت باید مطابق تصویر فوق انجام گردد.

علامت یا نشانه‌های روی ترمینال‌ها بیانگر چیست؟

علامت یا نشانه روی ترمینال‌ها توصیف ترمینال‌های قدرت

شما برای کار با هر اینورتر باید ابتدا بعد از سیم بندی قدرت، سیم بندی فرمان را انجام دهید سپس به سراغ برنامه دهی بروید برای این کار ما در زیر ابتدا نقشه سیم بندی این مدل را به صورت تصویر قرار داده ایم سپس به شرح برنامه دهی خواهیم پرداخت.

آموزش تنظیم درایو GD10:

برای کار با انواع مختلف اینورترها نیاز به شناخت کی پد و آشنایی با دکمه های آن می باشد، در زیر یک عدد کی پد مربوط به اینورتر INVT GD10 را مشاهده می کنید که در ادامه به توضیح کار با آن خواهیم پرداخت.

نکته: دقت کنید که روی کی پد اکثر دکمه ها دو کاربری دارند مثلا گزینه PRG و ESC هر دو روی یک دکمه قرار دارند که هر کدام در برنامه دهی کاربری متفاوتی دارند که در ادامه توضیح داده می شود که چه زمانی از آن‌ها استفاده می‌شود.

پارامترهای تنظیمی برای اینورتر GD10:

همه اینورترها برای انجام کارهای مختلف نیاز به برنامه دهی مربوطه را دارند، در زیر به بررسی پارامتر های مهم که در اکثر کاربری‌‌ها استفاده می‌شود می‌پردازیم:

قبل از توضیحات پارامتر ها می‌خواهیم یک بار طریقه وارد شدن به یکی پارامتر ها و مقدار دهی آن را به شما آموزش دهیم، توجه داشته باشید که تنظیمات همه پارامتر ها مشابه این نمونه می باشند:

مثلا می‌خواهیم مد کنترلی را انتخاب کنیم، برای این کار ابتدا دکمه PRG را فشار می‌دهیم نمایشگر گروه P0 را نمایش می‌دهد سپس دکمه DATA را می زنیم و وارد زیر مجموعه (پارامترهای) این گروه می‌شویم، نمایشگر پارامتر P0.00 را نمایش می‌دهد، دوباره دکمه DATA را فشار می‌دهیم تا وارد پارامتر P0.00 شویم سپس تنظیم مورد نظر را انجام می‌دهیم و دکمه DATA را فشار می‌دهیم تا پارامتر ذخیره گردد.

(لازم به ذکر می‌باشد که از دکمه های فلش بالا و پایین برای رفتن روی گروه ها و پارامتر های دیگر یا جهت کم و زیاد کردن مقدار پارامتر مورد نظر استفاده می‌شود).

حال که پارامتر مورد نظر تنظیم گردید دکمه ESC را فشار می‌دهیم تا از گروه پارامتر ها خارج شویم.

1- مد کنترل سرعت (پارامتر Pr0.00):

2- مد استارت (پارامتر Pr0.01):

آموزش تنظیم درایو GD10

نکته: زمانی که برای استارت اینورتر از روی ترمینال‌های خارجی استفاده می‌کنید حتما با توجه به سیم بندی فرمان درایو که در صفحات ابتدایی قرار داده شده سیم بندی خود را انجام دهید.

3- تنظیم مرجع فرکانس:

آموزش تنظیم درایو GD10

P0 P0.07 (مرجع فرکانس B) 0: تنظیم فرکانس از روی کی پد (پتانسیومتر روی کی پد) می‌باشد.
1: تنظیم فرکانس از روی ترمینال ( AI1 ) می‌باشد.

آموزش تنظیم درایو GD10

نکته: دو نوع مرجع فرکانس برای انتخاب مرجع فرکانس وجود دارد (A ,B) شما نمی‌توانید هر دو پارامتر را به طور مشابه تنظیم کنید. (مثلا هر دو 0 یا هر دو 1 باشند)
نکته: بعد از انتخاب مرجع فرکانس شما باید منبع فرکانس را نیز مانند زیر از پارامتر P00.09 انتخاب کنید.

آموزش تنظیم درایو GD10
نکته: با توجه به پارامتر P0.09 شما می‌توانید مشخص کنید که منبع فرکانس A یا B باشد که توصیه
می‌شود که این پارامتر نیز به صورت زیر تنظیم شود ( اگر از منبع فرکانس A استفاده می کنید این پارامتر را 0 قرار دهید اما اگر از منبع فرکانس B استفاده می‌کنید این پارامتر را روی 1 قرارد دهید.)
نکته: زمانی که برای تنظیم فرکانس اینورتر از روی ترمینال‌های خارجی استفاده می‌کنید حتما با توجه به سیم بندی فرمان درایو که در صفحات ابتدایی قرار داده شده سیم بندی خود را انجام دهید.

4- تنظیمات ACC ( زمان صعود) و DEC ( زمان کاهش):

الف) ACC پارامتر (P0.11):

بعد از تنظیم مدهای استارت و تنظیم فرکانس نیاز به تنظیم ACC و DEC می باشد، هر دو این پارامترها در گروه Pr0 قرار دارند و نیاز نیست شما از گروه Pr0 خارج شوید. کافی است شما با فشار دادن دکمه فلش بالا روی پارامتر P0.11 (پارامتر مربوط به ACC می باشد) رفته و دکمه DATA را فشار دهید تا وارد این پارامتر شوید، سپس می‌توانید با استفاده از دکمه‌های فلش بالا و پایین زمان مورد نیاز خود را تنظیم کنید به این صورت که اگر دکمه فلش بالا را فشار دهید مقدار افزایش می‌یابد اما اگر از دکمه فلش پایین استفاده کنید مقدار این پارامتر کم خواهد شد. بعد از تنظیم مقدار دکمه DATA را فشار دهید تا پارامتر ذخیره گردد. بعد از این کار نمایشگر پارامتر بعدی را نشان خواهد داد (P0.12 ).

ب) DEC پارامتر (P0.12):
بعد از تنظیمات پارامتر ACC نمایشگر پارامتر P0.12 را نمایش می‌دهد نوبت به تنظیم پارامتر زمان کاهش (DEC) می‌رسد، کافی است شما کلید DATA را فشار دهید تا وارد پارامتر شوید و سپس مانند پارامتر ACC زمان دلخواه خود را تنظیم کنید و در آخر دکمه DATA را فشار دهید تا این پارامتر ذخیره شود.

5- تنظیمات کارخانه (پارامتر P0.017):

دیفالت مقادیر اولیه پارامترها
P0.18 باز یابی پارامترها 0: غیر فعال
1: ریست کارخانه
2: پاک کردن خطاها

6- تنظیمات پارامتر های موتور P2.00 :

مشخصات نامی پلاک

P2.01 توان نامی موتور (بستگی به مدل دارد) 0.1 ~ 3000.0KW
P2.02 فرکانس نامی (0) 0.01Hz–P00.03(the Max. frequency)
P2.03 ولتاژ نامی موتور (بستگی به مدل دارد) 0 ~ 1200V
P2.04 سرعت نامی موتور (بستگی به مدل دارد) 1–36000rpm
P2.05 جریان نامی موتور (بستگی به مدل دارد) ~ 6000.0A.08

• توان نامی موتور باید متناسب با توان اینورتر باشد. اگر موتور با توان خیلی پائین استفاده شود ممکن است سیستم کنترل اینورتر عملکرد مطلوبی نداشته باشد.

7- تنظیمات راستگرد وچپگرد موتور P5:

برای تنظیمات چپگرد موتور مانند جدول زیر عمل می کنیم:

P05.01 تنظیمات ترمینال S1

0: بدون استفاده
1: راستگرد
2: چپگرد
P05.02 تنظیمات ترمینال S2 4
  • برای تنظیمات راستگرد نیازی به تغییرات پارامتر نیست.
  • زیرا به صورت پیش فرض پارامتر P05.1 روی 1 تنظیم شده است.
  • برای تنظیم چرخش چپگرد موتور کافی است شما پارامتر P05.02 را روی عدد 2 تنظیم کنید.
مقالات مرتبط

آخرین مطالب