مقالات دیگر

راهنمای مطالعه

توضیحات پلاک‌ درایو پرتو صنعت

پلاک درایو برچسبی است که اطلاعات مورد نیازی که مصرف کننده برای روشن کردن دستگاه به آن نیاز دارد را داراست. در پلاک اطلاعاتی از جمله توان ورودی،توان خروجی، شدت جریان و ولتاژ ورودی دستگاه و همچنین تک فاز و سه فاز بودن آن نیز مشخص می‌شود.

 

مقالاتی که در زمینه پلاک اینورترها می‌توانند اطلاعات مفیدی در اختیار شما بگذارند شامل:

  1. ولتاژ چیست؟
  2. جریان الکتریکی
  3. اکسترودرها
  4. کارت تزریق
  5. رله چیست؟

پلاک اینورتر چیست؟

پلاک یا همچنین با نام تکنیکال پلاک (Technical Plate)، یک برچسب یا تابلوی کوچک است که بر روی بدنه یا قسمت داخلی یک اینورتر نصب می‌شود. این پلاک شامل اطلاعات فنی و مشخصات مهم درباره اینورتر می‌شود که کاربران و تکنسین‌ها می‌توانند با استفاده از آنها اطلاعات کلیدی را در مورد دستگاه بدست آورند.

معمولاً پلاک اینورتر شامل موارد زیر است:

1. نام و مدل اینورتر:

این اطلاعات نشان می‌دهد که اینورتر به چه مدل و برندی تعلق دارد.

2. توان خروجی:

این اطلاعات نشان می‌دهد که اینورتر با چه توانی عمل می‌کند. معمولاً واحد توان بر روی پلاک کیلووات (kW) است.

3. ولتاژ ورودی و خروجی:

این اطلاعات نشان می‌دهد که اینورتر با چه ولتاژی کار می‌کند و ولتاژ خروجی آن چقدر است.

4. جریان ورودی و خروجی:

این اطلاعات نشان می‌دهد که اینورتر با چه جریانی عمل می‌کند و جریان خروجی آن چقدر است.

5. فرکانس ورودی و خروجی:

این اطلاعات نشان می‌دهد که اینورتر با چه فرکانسی کار می‌کند و فرکانس خروجی آن چقدر است.

6. شماره سریال:

این اطلاعات شماره سریال یا شناسه یکتای اینورتر را نشان می‌دهد که در صورت نیاز به تعمیر یا پشتیبانی فنی می‌تواند مفید باشد.

 

پلاک اینورتر اطلاعات مهمی را در مورد عملکرد و مشخصات اصلی دستگاه فراهم می‌کند و برای استفاده صحیح و نگهداری مناسب از اینورتر بسیار حائز اهمیت است.

قبل از نصب، ابتدا پلاک‌ درایو پرتو صنعت خریداری شده را بخوانید. با مراجعه به کاتالوگ، از مناسب بودن جریان‌ و ولتاژ آن برای موتور تحت کنترل این درایو اطمینان حاصل نمایید.

در شکل زیر پلاک‌ درایو پرتو صنعت مدل EZ، برای نمونه آورده شده است:

برای تعیین جریان‌های ورودی و خروجی و توان دستگاه به پلاک‌ درایو پرتو صنعت و جدول مشخصات توان و جریان در کاتالوگ مراجعه نمایید.

توضیحات پلاک‌ درایو پرتو صنعت شامل مشخصات دستگاه‌ها و شماره سریال آن‌ها می‌باشد. که بر روی بدنه دستگاه نصب گردیده است. بر روی پلاک‌ اینورتر پرتو صنعت توان و جریان دستگاه برای حالت بار سنگین یا گشتاور ثابت (Heavy duty) نوشته شده است. برای بارهای سبک یا گشتاور متغیر (Light duty) می‌توان از رنج پایین‌تر درایو استفاده کرد. برای انتخاب مناسب درایو متناسب با نوع بار (سبک LD، سنگین HD) از جدول مشخصات توان و جریان درایوها استفاده نمایید.

 

پلاک اینورتر پرتوصنعت

بارهای کنترل شونده توسط درایو

  • گشتاور ثابت
  • گشتاور متغیر

بارهای گشتاور ثابت یعنی موتورهای با بار سنگین، نیاز به گشتاور راه‌اندازی بالایی دارند. همچنین باید ظرفیت جریان اضافه بار آن ها ‌نیز بیشتر باشد.

گشتاور ثابت و گشتاور متغیر

بارهای گشتاور ثابت شامل بارهایی مانند:

صرفه‌جویی در مصرف انرژی در کاربردهای گشتاور متغیر بسیار بیشتر از کاربردهایی است که در آن‌ها گشتاور ثابت است.

بارهای گشتاور متغییر شامل بارهایی مانند:

بارهای گشتاور متغیر نیاز به گشتاور راه‌اندازی پایینی دارند. همچنین ظرفیت اضافه جریان آنها نیز پایین می‌باشد.

  • درایوهای VX2 در مد کنترل برداری دارای 150 درصد گشتاور راه‌اندازی می‌باشند. از این جهت برای راه‌اندازی بارهای گشتاور ثابت کاملا مناسب می‌باشد.در این حالت کافی‌ است توان درایو برابر با توان موتور انتخاب گردد. مدل VX2 مدلی برای کاربردهای عمومی و تحمل اضافه جریان 150 درصد در یک دقیقه می‌باشد. این مدل تا توان 2.2KW تولید می‌شود. ورودی آن تکفاز 220 ولت می‌باشد.
  • درایوهای VX40 مدلی برای کاربردهای عمومی و تحمل اضافه جریان 150% در یک دقیقه است. این مدل تا توان 90KW تولید می‌شود. به صورت Open loop بوده و دارای قابلیت کنترل تنشن نیز می‌باشد.
  • درایو مدل MX مدلی برای کاربردهای پمپ و فن و تحمل اضافه جریان 120% در یک دقیقه است. این مدل تا توان 110KW ساخته می‌شود.
  • مدل VX7 پرتو صنعت مدلی برای کاربردهای تخصصی و تحمل اضافه جریان 150% در یک دقیقه است. این مدل تا توان 400KW تولید می‌شود. دارای قابلیت افزودن کارت‌های آپشن (Close loop، تزریق، رله، کارت شبکه و…) می‌باشد.
مقالات مرتبط

آخرین مطالب