مقالات دیگر

راهنمای مطالعه

  • خانه
  • >
  • پمپ
  • >
  • صرفه‌جویی در مصرف انرژی پمپ توسط اینورتر

صرفه‌جویی در مصرف انرژی پمپ توسط اینورتر

 

صرفه جویی در مصرف انرژی پمپ توسط اینورتر: تامین آب در ساختمان، زمین های کشاورزی سیستم های آتش نشانی و… همواره یک امر مهم در تمام جوامع به شمار می آید. با افزایش جمعیت و پیشرفت صنعت و همچنین پایین آمدن سطح آب های زیر زمینی، تامین آب یکی از چالش های بزرگ و سخت برای همه بوده است. در همین جهت برای کاهش مصرف آب و صرفه جویی در مصرف انرژی استفاده از اینورتر برای پمپ مورد استقبال قرار گرفته است.

صرفه جویی

 

برای درک بهتر صرفه‌جویی در مصرف انرژی پمپ، می‌توانید مقالات زیر را مطالعه کنید.

  1. اینورتر چیست؟
  2. انواع اینورتر
  3. چگونه بهترین اینورتر را انتخاب کنیم

صرفه‌جویی در مصرف انرژی پمپ با استفاده از کنترل سرعت

انرژی مصرفی توسط یک پمپ بستگی به سرعت دورانی آن دارد. پمپ‌ها در سرعت نامی خود  بیشترین انرژی را مصرف می‌کنند. معمولا پمپ‌ها برای شرایط دبی ماکزیمم انتخاب می‌شوند البته باید توجه شود که  همیشه دبی حداکثر نیاز نیست و باتوجه به نیاز مصرف می‌توان سرعت پمپ را تغییر داد. از نظر تئوری کاهش دور پمپ تاثیر بسیار زیادی در انرژی مصرفی دارد. با استفاده از اینورتر و کنترل کردن دور موتور و کاهش حدودا 15 درصدی آن، به میزان 40 درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی خواهد شد.

برای دست‌یابی به دبی مورد نظر از دو روش کنترل دبی با استفاده از شیر و کنترل با استفاده از درایو استفاده شده است. در روش کنترل دبی با شیر میزان توان مصرفی 0.875 وات (کاهش 12.5 درصدی مصرف انرژی) است. در کنترل دبی با درایو، توان مصرفی 0.42 وات (با کاهش 58 درصدی مصرف انرژی) می‌باشد.

صرفه جویی در مصرف انرژی پمپ توسط اینورتر

همانطور که در منحنی بالا مشاهده کردید برای کنترل دبی، صرفه‌جویی در مصرف انرژی پمپ، با تغییر سرعت پمپ موثر می‌باشد.

صرفه‌جویی در مصرف انرژی پمپ با افزایش ضریب توان توسط اینورتر

کنترل‌کننده‌های دور موتور توان راکتیو ناچیزی از شبکه می‌کشند. در این حالت ضریب توان سیستم را افزایش داده و نزدیک به یک می‌کنند. بنابراین هزینه‌های ناشی از مصرف توان راکتیو توسط پمپ کاهش یافته و باعث کاهش انرژی مصرفی پمپ خواهد شد.

صرفه جویی در مصرف انرژی

 

صرفه‌جویی در مصرف انرژی با استفاده از پتانسیل ارتفاع زیاد آب بالای پمپ و کاهش دور موتور

در چاه‌های آب که از پمپ‌های شناور استفاده می‌گردد، بیشتر مواقع پمپ‌ها در سرعت نامی خود کار می‌کنند، در این شرایط نیازی به تغییر دور پمپ نمی‌باشد. این پمپ‌ها معمولا آب را به یک مخزن ذخیره پمپاژ کرده و هر زمان مخزن پر شود، پمپ متوقف خواهد شد. حتی در این موارد نیز می‌توان سرعت پمپ را متناسب با مصرف، کاهش داد و در انرژی صرفه‌جویی کرد.

معمولا پمپ‌ها در پایین‌ترین قسمت چاه نصب می‌شوند. در انتخاب ارتفاع تنظیمی، ارتفاع کل چاه را نیز در نظر می‌گیرند. باید توجه داشت که معمولا ارتفاع آب بالای پمپ زیاد است و در مواردی تا 70 متر روی پمپ آب وجود دارد. ارتفاع پمپ برابر با اختلاف ارتفاع آب خروجی و ورودی است. بنابراین می‌توان با کاهش دور پمپ و با در نظر گرفتن ارتفاع آب بالای پمپ، همان سطح آب را در خروجی تنظیم کرد. به طریقی که گفته شد، سبب صرفه‌جویی در انرژی مصرفی پمپ می‌گردد.

اینورترهایی که به صرفه‌جویی مصرف انرژی پمپ نیز کمک می‌کنند شامل:

  1. درایو هیوندای مدل N700
  2. درایو چینت مدل NVF2G
  3. درایو فوجی مدل Frenic_Mini
  4. درایو پرتو صنعت مدل VX_40
  5. و ...

صرفه جویی در مصرف انرژی پمپ توسط اینورتر

استفاده از اینورترها در سیستم‌های صنعتی تاثیر بی‌نظیری بر صرفه‌جویی انرژی و طول عمر موتور‌ها دارد. اینورترها به عنوان دستگاه‌های الکترونیکی پیشرفته، قابلیت کنترل دقیق سرعت و توان موتور را فراهم می‌کنند که تاثیر مستقیمی بر بهره‌وری و کارایی سیستم دارد. برخی از اثرات مهم اینورترها بر صرفه‌جویی انرژی و طول عمر موتور عبارتند از:

1. کنترل سرعت:

اینورترها به کنترل دقیق سرعت موتور امکان می‌دهند. با تغییر فرکانس و ولتاژ ورودی موتور، سرعت آن را می‌توان تنظیم کرد. این امکان کاربردی است برای تطبیق سرعت موتور با نیاز فرآیند، افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف انرژی.

2. کاهش خطرات راه‌اندازی:

با استفاده از اینورترها، می‌توان راه‌اندازی نرم و صافی را برای موتور فراهم کرد. این امر به کاهش فشار و ضربه‌های ناشی از راه‌اندازی موتور کمک می‌کند و عمر مفید موتور را افزایش می‌دهد.

3. کاهش اتلاف انرژی:

با استفاده از اینورترها، میزان انرژی اتلافی در موتور به حداقل ممکن می‌رسد. اینورترها با تنظیم ولتاژ و فرکانس موتور بهینه، اتلافات انرژی را به حداقل می‌رسانند و از انرژی صرفه‌جویی می‌کنند.

4. کنترل پیشرفته:

اینورترها امکانات کنترل پیشرفته‌ای مانند کنترل PID را دارند. این امکانات به کنترل دقیق توان، سرعت، جریان و ولتاژ موتور کمک می‌کنند و عملکرد بهینه موتور را تضمین می‌کنند.

5. حفاظت موتور:

اینورترها دارای قابلیت حفاظت موتور در برابر ولتاژهای ناپایدار، جریان‌های اضافی، حفره‌های فرکانس و سایر خطرات هستند. این ویژگی‌ها به حفاظت و طول عمر موتور کمک می‌کنند.

با توجه به این اثرات، استفاده از اینورترها در سیستم‌های صنعتی بهبود قابل توجهی در صرفه‌جویی انرژی و افزایش طول عمر موتور‌ها داشته و برای بهره‌برداران صنعتی بسیار مفید است.

مقالات مرتبط

آخرین مطالب