مقالات دیگر

راهنمای مطالعه

معرفی انواع PLC زیمنس

برای معرفی انواع PLC زیمنس باید بدانیم شرکت زیمنس (Siemens) یکی از بزرگترین تولیدکنندگان PLC در جهان است و محصولات متنوعی را در این حوزه ارائه می‌دهد. برندهای PLC زیمنس به دلیل کیفیت بالا، قابلیت‌های پیشرفته و عملکرد قوی خود معروف هستند. یکی از انواع PLC محبوب زیمنس، سری S7 است که در سطوح مختلفی از PLC های کوچک و متوسط تا سیستم های کنترل صنعتی پیشرفته مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

معرفی انواع plc زیمنس

 

این مدل PLC در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد که بعضی از آنها شامل:

  1. صنعت خودروسازی
  2. صنعت نفت
  3. صنعت گاز
  4. صنایع غذایی

محصولات S7 مانند S7-1200 و S7-1500 با دقت و سرعت بالا، قابلیت اتصال به شبکه‌های صنعتی و پشتیبانی از برنامه‌نویسی پیشرفته را دارا هستندزیمنس همچنین برندهای دیگری از PLC نیز تولید می‌کند، از جمله PLC های سری S7-300 و S7-400 که برای کاربردهای بزرگتر و پیچیده‌تر مناسب هستند.

PLC های زیمنس از نظر عملکرد، پایداری و امنیت برتری داشته و به طور گسترده در صنایع مختلف مانند خودروسازی، فولاد، نفت و گاز، فرآوری مواد غذایی و غیره استفاده می‌شوند. با توجه به محبوبیت و استفاده گسترده از PLC های زیمنس در صنعت، این محصولات به عنوان یک استاندارد شناخته شده در صنعت کنترل و اتوماسیون محسوب می‌شوند.

 

انواع پی ال سی های زیمنس

PLCهای شرکت زیمنس انواع مختلفی دارند که می‌توان آن‌ها را به طورکلی به صورت زیر طبقه بندی کرد:

  • مینی PLC‌های LOGO
  • PLC‌های خانواده S5
  • PLC‌های خانواده S7 که C7 را نیز دربر می‌گیرد.
پیشنهاد خواندنی: اجزای PLC و عملکرد آنها
  • مینی PLCهای LOGO

کوچک ترین نوع پی ال سی که به پی ال سی های مینی معروف هستند و کار همان پی ال سی‌های بزرگ را انجام می‌دهند با محدودیت‌های وروردی و خروجی. در اغلب مینی پی ال سی‌ها یک صفحه کوچک با تعدادی دکمه وجود دارد که علاوه بر برنامه ریزی با کامپیتور توسط همین صفحه کوچک و دکمه هم میتوان به پی ال سی برنامه داد. این نوع پی ال سی‌ها ورودی و خروجی‌های کمی دارد( نهایتاً۴۰ ورودی خروجی) و در پروژه‌های کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • PLC‌های خانواده S5

خانواده S5 از قدیمی‌ترین PLC‌های زیمنس هستند که در حال حاضر تولید آن‌ها متوقف شده است.این PLC یکی از اولین PLCهایی است که به طور وسیع در کشور ما مورد استفاده قرار گرفته است. از دهه 1360به بعد صنایعی را در کشور می‌بینیم که سیستم کنترل آن‌ها بر مبنای این PLC طراحی و پیاده سازی شده است.

امروزه به دلیل مشکل تامین قطعات یدکی این PLC و برخی از کمبود‌ها و نواقص آن در برخی صنایع PLC S5 تدریجا کنار گذاشته شده است و با انواع جدید در حال جایگزینی است.خانواده S5 اعضای مختلفی دارد که ویژگی‌های آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.

  • PLC‌های خانواده S7

PLC‌های این خانواده از پرکاربرد‌ترین PLC‌های مورد استفاده در صنایع داخلی کشور می‌باشند.سیستم اتوماسیون صنعتی در بسیاری از پروژه‌های جدید در زمینه نفت و گاز و پتروشیمی ، فولاد و مس و آلومنیوم ، خودرو سازی و… بر مبنای PLC‌های این خانواده طراحی و پیاده سازی شده است.

خانواده S7 به گروه‌های زیر تقسیم می‌گردد:

  • S7-200
  • S7-300
  • S7-400
  • S7-1200
  • S7-1500
  • C7

معرفی انواع plc های زیمنس

برای آشنایی بیشتر با این مدل پی ال سی می‌توانید مقالات مرتبط با آن را مطالعه کنید.

  1. ساختمان PLC
  2. اصول طراحی و انتخاب PLC

S7-200:

این PLC به صورت یکپارچه (COMPACT) است، ولی می‌توان با استفاده از ماژول‌های توسعه (EXPANSION) ورودی و خروجی‌های آن را تا حدی افزایش داد. از نظر کاربری در پروژه‌های کوچک که تعداد I/O کم است و توانایی زیادی از PLC مورد انتظار نیست به کار می‌روند.برنامه نویسی  S7-200  توسط نرم افزار STEP 7 MICROWIN انجام می‌گیرد.

S7-300:

این PLC ماهیت مدولار دارد و کارت‌های مختلف I/O در کنار آن قابل نصب است اگر چه برخی از مدل‌های آن به صورت یکپارچه همراه با I/O عرضه شده اند، ولی به سهولت می‌توان با اضافه کردن کارت‌های دلخواه تعداد ورودی وخروجی آن‌ها را نیز تا حدی افزایش داد. از نظر کاربری PLC‌های این خانواده برای پروژه‌های در حد متوسط که I/O قابل توجه (ولی نه بسیار زیاد دارند) مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این PLC‌ها برنامه نویسی و پیکر بندی و تنظیمات مربوط به شبکه توسط نرم افزار STEP7 انجام می‌شود.

S7-400:

این PLC‌ها نیز به صورت مدولار بوده و برای پروژه هایی که تعداد I/O در آن‌ها بسیار زیاد است یا توانایی‌های ویژه‌ای نظیر سرعت پردازش بالا مورد نیاز است به کار می‌روند. در این PLC‌ها نیز برنامه نویسی و پیکر بندی و تنظیمات مربوط به شبکه توسط نرم افزار STEP7 انجام می‌شود.

S7-1200:

میکرو PLC جدیدی است که اگرچه ورودی و خروجی محدودی را ساپورت می‌کند، ولی مجهز به امکانات پیشرفته‌تری نسبت به سایر اعضای خانواده  S7 است که از جمله آن‌ها می‌توان مجهز بودن CPU به پورت شبکه اینترنت را نام برد. این PLC در دو مدل یکپارچه و مدولارعرضه شده و برنامه نویسی آن با STEP7 710 انجام می‌شود که با STEP7 به کار رفته برای S7-300 و S7-400 متفاوت است.

S7-1500:

جدیدترین محصولات مجموعه STEP7 زیمنس می‌باشد که به منظور کنترل پروسه‌های صنعتی با پیچیدگی و امکانات بیشتر از S7-300 طراحی شده است. بارزترین ویژگی این مجموعه نسبت به مدل قبلی، صفحه نمایش روی ماژول می‌باشد که به منظور نمایش آلارم و اطلاعات تخصصی بر روی آن تعبیه شده است که بعد از LOGO بر روی هیچ یک از مجموعه PLC‌ها قرار نداشت.

معرفی انواع plc های شرکت زیمنس

 

PLC‌های سری C7

این PLC‌ها در اصل از خانواده S7-300  هستند، ولی به صورت یکپارچه و همراه با صفحه نمایش اپراتوری عرضه شده اند به عبارت دیگر با ترکیب PLC و OP سیستم کنترل و مانیتورینگ به صورت یکجا ارائه می‌گردد که اقتصادی‌تر از خرید مجزای این دو سیستم است. از جمله موارد کاربردی C7 می‌توان به نصب روی درب پانل موجود در اتاق‌های کنترل اشاره نمود که در این موارد C7 علاوه بر انجام کار کنترل عمل مانیتورینگ را نیز انجام می‌دهد. برنامه نویسی کنترل در آن‌ها توسط نرم افزار  STEP7  مشابه سیستم‌های S7-300 انجام می‌گیرد. صفحات نمایش با نرم افزار PROTOOL  یا در نوع جدید‌تر توسط نرم افزار WINCC FLEXIBLE انجام می‌شود.

مقالات مرتبط

آخرین مطالب