مقالات دیگر

راهنمای مطالعه

  • خانه
  • >
  • PLC
  • >
  • معرفی انواع مدل‌های PLC ال اس

معرفی انواع مدل‌های PLC ال اس

با معرفی انواع مدل‌های PLC ال اس همراه ما باشید. این شرکت PLCهای خود را در چهار گروه به بازار عرضه می‌نماید که هر یک ویژگی‌های  خاص خود را دارند و می‌توانند با محیط‌ ها و شرایط سخت صنعتی مطابقت پیدا کنند که شامل:

 

  • پی ال سی‌های XGT
  • پی ال سی‌های XGB ‌
  • پی ال سی‌های GLOFA-GM
  • پی ال سی‌هایMASTER-K

 

معرفی انواع مدل های plc ال اس

 

پی ال سی مدل ال اس در صنایع مختلفی به کار برده می‌شود که بعضی از آنها شامل:

  1. صنعت ماشین آلات
  2. صنعت خودروسازی
  3. صنایع غذایی
  4. صنعت بسته‌بندی

 

از جمله ویژگی های  PLCهای شرکت ال اس

 

  • انواع مدل‌های کامپکت و ماژولار با تعداد ورودی و خروجی بسیار زیاد
  • امکان ارتباط آسان PLC و PC در فواصل دور و نزدیک
  • امکان شبکه کردن چندین PLC از طریق پروتکل‌های پروفی باس ، فیلدباس و …
  • امکان اتصال کارت‌های شبکه شامل (Fast Ethernet)FEnet ، Rnet ، Cnet ، Dnet ، Pnet
  • امکان مانیتورینگ از طریق انواع HMI
  • امکان استفاده جهت سروو موتورها ، استپ موتورها و Position control
  • امکان دریافت پالس‌های با فرکانس بالا و اتصال انواع انکودر
  • دارای PLC های Redundancy سری XGR در کاربردهای با کارایی بالا(High Performance) و ارتباط از طریق فیبر نوری
  • امکان اتصال انواع ماژول‌های I/O ، آنالوگ و دیجیتال ، ترموکوپل ، RTD ، Position Control ، کارت‌های شبکه و ….
  • وجود پورت‌های USB ، RS232 و RS485/422 به صورت Built in در مدل‌های مختلف
  • نرم افزارهای برنامه نویسی رایگان مطابق با استاندارد جهانی IEC 61131-3
  • امکان ارتباط با PC و سایر دستگاه‌ها تنها با چند رشته سیم ساده و بدون نیاز به هیچگونه واسط جانبی
  • قیمت مناسب نسبت به کیفیت فوق العاده محصول

 

پیشنهاد خواندنی: اصول طراحی و انتخاب PLC

PLC هاي ماژولار سري XGR/ XGI/ XGK) XGT)

 

سری جدید XGT نسل جدیدی از راه حل‌های جدید بر اساس گسترش شبکه پردازش با سرعت بالا و برنامه نویسی ساده است این سیستم با ارائه ماژول‌های خاص و شبکه‌های مختلف شما را قادر ساخته که از شبکه‌های صنعتی خود به خوبی و بهینه استفاده کنید.

 

XGI:

XGI مجموعه‌ایی از PLCهاست که از زبان‌های برنامه نویسی مطابق با استاندارد IEC61131-1 پشتیبانی می‌کنند.

ساختار ماژولار و همچنین قابلیت‌های فنی گسترده در کنار قیمت پایین نسبت به سایر رقبا سبب شده است تا این PLCها گزینه مناسبی جهت کنترل ماشین آلات پیچیده و خطوط تولید باشند.

 

XGK:

سری XGK مجموعه PLCهایی است که به کمک قابلیت‌های فنی گسترده و ساختار ماژولار، کاربران را قادر میسازد تا سیستم کنترل مورد نیاز خود را پیاده‌سازی نمایند. زبان برنامه نویسی XGK نوعی Ladder خاص منحصر به LS بوده و مشابه آن در بعضی محصولات آسیای شرقی نیز به چشم می‌خورد.

 

XGR:

PLC  سري XGR شرکت LS داراي قابليت Redundancy بوده و در کاربردهاي بسيار حساس و سرعت بالا استفاده مي‌شود.

در اين مجموعه دو رَک يکی براي Master CPU و ديگری برای Standby CPU وحداکثر تا 31 رَک براي ورودي/خروجي ها در نظر گرفته شده که هر يک داراي دو ماژول تغذيه مي‌باشند. در حالت عادي Master CPU وظيفه کنترل سيستم را به عهده دارد و در صورت بروز خطا بصورت اتوماتيک Master CPU از مدار خارج شده و Standby CPU فعال مي شود.

 

PLCهای (XGB (XEC،XBM/XBC

کوچک و توانمند

PLC‌های سری XGB به صورت All-in-One یا اصطلاحا Compact طراحی و ساخته شده‌اند. در تمامی مدل‌های این مجموعه پردازنده اصلی، درگاه‌های ارتباط شبکه و تعدادی ورودی و خروجی به همراه قابلیت توسعه به صورت پیش فرض در واحد اصلی (Main Unit) تعبیه شده اند. همچنین در اغلب مدل‌ها، منبع تغذیهV AC  110 ~ 220  نیز در واحد اصلی گنجانده شده است.

XGB کنترل کننده‌ای کوچک است که کارایی بالا را با قیمتی پایین عرضه میکند و میتواند در زمینه‌های کاربردی متنوعی مورد استفاده قرار گیرد.

 

XEC:

هم زبان با شما

میتوان گفت مهمترین تفاوت PLC‌های سری XEC با سایر اعضای خانواده XGB در زبان‌های برنامه نویسی آن‌هاست.

XEC با پیروی از استاندارد IEC61131-3 سه زبان) LD نردبانی(، ST (Structured Text) و SFC (Sequential Function  Chart) را پشتیبانی می‌کند. همچنین برنامه‌های نوشته شده به هریک از این زبان‌ها به زبان IL (Instruction List) نیز قابلیت رویت خواهند بود.

بنابراین، این کنترل کننده‌ها گزینه مناسبی خواهند بود برای کارشناسان و برنامه نویسانی که پیش از این با برندهایی چون:

  • Siemens
  • Schneider Electric
  • Omron

و یا دیگر برندهای مشهور دنیای اتوماسیون صنعتی کار کرده‌اند.

 

XBM/XBC:

PLCهای سری XBM و XBC بخش‌های دیگری از مجموعه PLCهای فشرده (Compact) ساخت شرکت LS میباشند. زبان برنامه نویسی این PLCها همچون PLCهای سری XGK زبان Ladder انحصاری شرکت LS است. حجم کوچک، قابلیت‌های فنی متنوع و قیمت مناسب از نکات بارز این PLCهاست.

 

معرفی انواع مدل های plc ال اس و کاربرد های آن

برای آشنایی بیشتر با ساختمان و اجزای PLC ال اس، می‌توانید مقالات زیر را مطالعه کنید.

  1. اجزای PLC و عملکرد آنها
  2. ساختمان PLC

GLOFA-GM (GM7 & GM7U، GM6، GM4)

 

در این قسمت به مدل‌های مختلف مدل GLOFA-GM می‌پردازیم.

 

GM7 & GM7U:

این سری از محصولات LS مجموعه PLC های فشرده (Compact) از سری GLOFA-GM می‌باشند که زبان‌های برنامه نویسی استاندارد IEC61131-3 را پشتیبانی می‌کنند. این پی ال سی ها در گذشته با PLC های سری XEC جایگزین شده‌اند.

لازم به ذکر است که قابلیت‌های سری XEC  به مراتب بالاتر از سری‌های GM7 و GM7U است.

با توجه به عرضه محصولات جدیدتر، توسعه و بهبود محصولات سری GLOFA و MASTER-K به ندرت صورت می‌پذیرد، بنابراین توصیه میشود جهت اجرای پروژه‌های جدیدی بجای استفاده از PLC های سریGM7 یا GM7U از PLC های سری XEC استفاده شود.

 

GM6:

GM6 مجموعه PLC های ماژولار میان رده از سری GLOFA-GM است که زبان‌های برنامه نویسی استاندارد IEC61131-3 را پشتیبانی می‌کنند. طی چند سال گذشته PLC های سری XEC, XGI و XGR جایگزین سری GLOFA-GM شده‌اند.

در این بین پی ال سی های سری XEC در اقلب موارد جایگزین بسیار مناسبی برای GM6 هستند. در موارد خاصی که بدلیل حجم  زیاد ورودی/خروجی پیاده سازی بوسیله XEC امکان‌پذیر نباشد، می‌توان از PLC های سری XGI استفاده نمود.

با توجه به عرضه محصولات جدیدتر، توسعه و بهبود PLC های سری GLOFA-GM به ندرت صورت می‌پذیرد، بنابراین توصیه می‌شود در طراحی‌های جدید، از نسل جدید پی ال سی های LS استفاده گردد.

 

GM4:

GM4 مجموعه PLCهای ماژولار از سری GLOFA-GM میباشند که زبان‌های برنامه نویسی استاندارد IEC61131-3 را پشتیبانی میکنند. در سال‌های گذشته LS پی ال سی های سری XGI را جایگزین GM4 کرده است.

با توجه به اینکه تمرکز LS معطوف به توسعه و بهبود سری جدید محصولات است، به روز رسانی‌ و بهبود، به ندرت برای PLC های قدیمی‌تر انجام میشود و احتمال اینکه تولید آنها ظرف چند سال آینده متوقف گردد نیز وجود داد. بنابراین توصیه میگردد جهت طراحی پروژه‌های جدید از نسل جدید PLC های ال اس استفاده شود.

 

MASTER-K(K80S & K120S ،K200S، K300S)

 

K80S & K120S:

K80S و K120S مجموعه PLCهای فشرده (Compact) از سری MASTER-K میباشند که زبان‌ برنامه نویسی آنها Ladder انحصاری شرکت LS است. این پی ال سی‌ها در گذشته با PLCهای سری XBM و XBC جایگزین شده‌اند.

لازم به ذکر است که قابلیت‌های محصولات سری XBM و XBC به مراتب بالاتر از سری‌های K80S و K120S است. با توجه به عرضه محصولات جدیدتر، توسعه و بهبود محصولات مجموعه MASTER-K به ندرت صورت می‌پذیرد، بنابراین توصیه می‌شود جهت اجرای پروژه‌های جدیدی به‌جای استفاده از PLCهای سری K80S یا K120S از PLC های سری XBM یا XBC استفاده شود.

 

K200S:

K200S مجموعه PLC های ماژولار میان رده از سری MASTER-K است که زبان‌ برنامه نویسی آنها Ladder انحصاری شرکت LS است. طی چند سال گذشته LS پی ال سی‌های سری XBM, XBC و XGK را جایگزین سری MASTER-K کرده است. در این بین پی ال سی‌های سری XBM و XBC در اغلب پروژه‌ها جایگزین بسیار مناسبی برای K200S هستند. در موارد خاصی که بدلیل حجم  زیاد ورودی/خروجی، پیاده سازی بوسیله XBM یا XBC امکان‌پذیر نباشد، میتوان از PLCهای سری XGK  استفاده نمود.

با توجه به عرضه محصولات جدیدتر، توسعه و بهبود محصولات سری  MASTER-K به ندرت صورت می‌پذیرد، بنابراین توصیه میشود در طرحی‌های جدید، از نسل جدید پی ال سی های LS استفاده گردد.

 انواع مدل های plc ال سی

K300S:

K300S مجموعه PLCهای ماژولار از سری MASTER-K می‌باشند که زبان‌ برنامه نویسی آنها Ladder انحصاری شرکت LS است. در سال‌های گذشته LS پی ال سی‌های سری XGK را جایگزین K300S کرده است.

با توجه به اینکه تمرکز LS معطوف به توسعه و بهبود سری جدید محصولات است، به روز رسانی‌ و بهبود، به ندرت برای PLC های قدیمی‌تر انجام می‌شود و احتمال اینکه تولید آنها ظرف چند سال آینده متوقف گردد نیز وجود داد. بنابراین توصیه می‌گردد جهت طراحی پروژه‌های جدید از نسل جدید PLC های ال اس استفاده شود.

مقالات مرتبط

آخرین مطالب